Kortere wachttijden met slimmere IT

De wachttijden in de ggz blijven lang. Op sommige plekken moet je wel een jaar wachten voordat je wordt geholpen. Dat blijkt uit de laatste cijfers van Vektis. Slimme systemen kunnen helpen de wachttijden te verkorten.

Foto van een witte zandloper met in de achtergrond een man. Hij zit te wachten op de bank.

De zorgprotocollen zijn erop gericht de cliënt de best mogelijke zorg te geven. En zo moet dat natuurlijk ook. Maar als de ideale behandeling pas over vele maanden beschikbaar is, is dat dan nog wel de beste oplossing? Of is de cliënt meer gebaat bij een alternatief? Dat misschien niet ideaal is, maar wel goed én op veel kortere termijn beschikbaar? Kortom: is optimaal niet soms wat anders dan ideaal?

Wij geloven van wel. Lang wachten met behandelen betekent een kleinere kans op herstel. En een groter risico op terugval. Er is dus een moment dat een minder ideale, maar wel snellere interventie de betere keuze is. Zowel voor de cliënt, die sneller wordt geholpen, als voor de professionals. Want die voelen ook de druk van de lange rij wachtenden.

Adviezen op basis van data

Slimme systemen kunnen helpen met adviezen bij aanmelding en intake. Door daarin de business rules vast te leggen. Bijvoorbeeld: ‘Als de wachttijd voor programma A langer is dan x weken, adviseer dan programma B’. Of: ‘Wil de cliënt best 20 km reizen? Plan de behandeling op de locatie binnen die straal, waar het eerst capaciteit beschikbaar is’.

Zulke slimme systemen zijn beschikbaar. Ze kunnen al snel zinvolle adviezen geven aan zowel de professionals als de cliënten. Bijvoorbeeld als onderdeel van een e-healthplatform. Als er dan een online alternatief is, maak je dat met een druk op de knop beschikbaar.

De basis van deze systemen is het slim gebruiken van data. Om zo te ondersteunen bij de beslissingen van gebruikers. Niet alleen voor een eerste advies. Zoals: Van welke programma’s weten we dat ze goed werken voor cliënten met dit profiel? Maar ook door het monitoren en verzamelen van data tijdens de behandeling. Dan wordt snel duidelijk of de ingezette interventie een kans van slagen heeft. Als de gewenste verandering niet gebeurt, dan adviseert het systeem om een ander traject te kiezen.

Hoe meer en langer je op deze manier werkt, hoe meer voorspellende data er komt. Daarmee wordt je zorg steeds effectiever en worden ook je wachttijden steeds korter.

Meer weten? Neem contact op met info@newhealth.nl.

Blijf op de hoogte

Ontvang maandelijkse onze laatste insights en ontwikkelingen per e-mail.